Storken Clyde, en vildfaren ko og bunden af Vidåen får i en ny humoristisk cykelkampagne skylden for, at cyklen blev i skuret, mens bilen trillede ud af indkørslen.
Der er mange gode grunde til at tage cyklen frem for bilen. Det er bedre for både klima, miljø og vores sundhed. Men mange danskere lader alligevel cyklen stå i skuret, selvom deres ærinde er inden for cykelafstand. Det vil en ny sønderjysk cykelkampagne nu forsøge at gøre op mod. Og det skal ske med humor.
- Mange kender det nok: Man kunne sagtens cykle, men der er altid en undskyldning for ikke at gøre det. Problemet er bare, at undskyldningerne i meget sjældne tilfælde er gode. Som oftest er der tale om en dårlig undskyldning, og det ved vi inderst inde godt selv, fortæller Mie Sørensen, trafikmedarbejder ved Tønder Kommune, og fortsætter:
- Med et glimt i øjet vil vi med denne kampagne udstille nogle af de mere kreative undskyldninger, der kan være for at lade cyklen stå. Forhåbentligt kan det give folk et smil på læben og samtidig lede tankerne hen på deres egne undskyldninger for ikke at tage cyklen. Måske er de ikke meget bedre end dem, vi har fundet på?
I kampagnen, der har fået en lokal vinkel i Tønder, får både storken Clyde, Vidåen og en vildfaren ko skylden for at lade cyklen stå. Det sker gennem plakater og skilte, der sættes op på parkeringspladser, og hvor folk færdes rundt om i Tønder Kommune.
Udelukkende gode grunde til at tage cyklen
Plakaterne er lavet med kunstig intelligens, og derfor har det været muligt at lave realistiske billeder af lettere absurde situationer, som fungerer som blikfang, der skal få folk til at stoppe op i løbet af en ellers travl hverdag.
Ifølge Mie Sørensen rammer kampagnen plet, fordi der er flere gode grunde for at tage cyklen, end der er dårlige undskyldninger for at vælge cyklen fra:
- Flere cyklister betyder færre bilister og dermed mindre trængsel og mindre forurening. Samtidig er cykling en smart og nem måde at få mere motion, fordi cykelturen til arbejde, skole eller noget helt tredje bliver en naturlig del af din hverdag. Så der er udelukkende gode grunde til at tage cyklen frem for bilen.
Kampagnen lanceres den 22. april og kører i fire uger.